2018. március 3., szombat

„Ha elkezdjük használni, az szétrobbantja az iskolát”


A minap egy HVG cikk jött velem szembe, amelyben Nádori Gergellyel és Prievara Tiborral, a Tanárblog szerzőivel, készült interjú olvasható a digitális pedagógiával kapcsolatban.

Számomra újdonságként említi a cikk, hogy 2016-ban elfogadta a kormány a Digitális Oktatás Stratégiát, vagyis a DOS-t, ami a köznevelési, a szakképzési, a felsőoktatási és a felnőttképzési rendszer digitális átalakítását is magában foglalja.
Ezzel és a digitális pedagógia elterjedésével kapcsolatban sokak a technológiai kérdést, felszereltséget (laptopokat és wifit) tekintik elsődlegesnek. Ha ezek rendelkezésre állnak, akkor „varázsütésre” megváltozik az iskolai gyakorlat. Ezzel szemben Prievara azt mondja, hiába a technológia, amire persze szükség van, ha a pedagógusokban nem jelenik meg a valós változás igénye.
Meglepve olvastam, hogy a sokszor a diákok a nem várt ellenállók, ugyanis az agyuk mintha leblokkolna, olyan helyzetekben, amelyeket otthon könnyedén kezelnek. Ezáltal a pedagógus csalódottságában visszatér a hagyományos módszerekhez.

Ezekből adódóan úgy vélik, a pedagógusokat és a diákokat egyaránt tréningezni kell, emellett nagyon fontos, a rendszer kulcsa, a napi rendszeresség.
„Viszont, ha elkezdjük használni, az szétrobbantja az iskolát, a tantermet. A gyerekek elkezdenek dolgozni a feladataikon, szétspriccelnek az épületben, fotelekben, folyosón dolgoznak, ahol nekik kényelmes. Én, mint tanár, látom, hogy ki, min dolgozik. A digitális transzformáció, ha komolyan vesszük, elkezdi a lényegét érinteni annak, hogy mi is az iskola.” (Prievara Tibor)
Nádori Gergely megjegyzi, hogy a megközelítés nem jelenti, hogy a frontális oktatás megszűnik, ugyanis van amire továbbra is ez a leghatékonyabb módszer.

"A lényeg nem az, hogy egyszerűen digitalizáljuk az iskolát, hanem az, hogy a tanítás-tanulás folyamata alkalmazkodjon a digitalizált világhoz" - foglalja össze Nádori.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése